194ZOBRAZENÍ

Chcete vědět co jíst, abyste byli zdraví a v pohodě? Máme pro vás desítku nejzdravějších potravin planety!

Následující desítka superzdravých potravin by měla být co nejvíce a co nejčastěji obsažena ve vašem jídelníčku.

Nejzdravější potravina číslo jedna – citróny

Proč jsou citrony zdravé – jeden citron obsahuje více než 100 % denního příjmu vitaminu C doporučovaný pro lidský organismus k posílení imunity a správné hladiny cholesterolu i kostí. Navíc citrusové flavonoidy nalezené v citronech mohou pomoci zastavit růst rakovinových buněk.

Náš tip – Přidejte plátek citronu do svého zeleného čaje. Jedna studie zjistila, že citrusové plody včetně citronu, zvyšují schopnost těla vstřebávat antioxidanty v čaji o 80 %.

Nejzdravější potravina číslo dvě – brokolice

Proč je brokolice zdravá – již pouze jeden střední stonek brokolice obsahuje více než 100 % doporučeného denního množství vitamínu K a téměř 200 % doporučené denní dávky vitamínu C. Oba patří ke dvěma základním stavebním živinám kostí. A bonus navíc – stejné množství pomáhá odvrátit rakovinové bujení.
Mnoho lidí si na brokolici moc často nepochutná, prý kvůli nevábné chuti. To však není pravda, i z brokolice se dají připravit výborné recepty.

Náš tip – Upravte si brokolici v mikrovlnné troubě a zachováte v ní až 90 % vitamínů C. Při přípravě v páře se udrží 66 % procent Káčka a Céčka.

Nejzdravější potravina číslo tři – tmavá (hořká) čokoláda

Proč je tmavá čokoláda zdravá – jen několik kostiček kvalitní hořké čokolády s obsahem více než 60% kakaa, může snížit krevní tlak u jinak zdravých osob. Kakaový prášek je totiž bohatý na flavonoidy a antioxidanty. Ty prokazatelně snižují vysoký cholesterol.

Náš tip – Tmavá hořká čokoláda obsahuje asi 53,5 mg flavonoidů, mléčná čokoláda jich má méně než 14 mg.

Nejzdravější potravina číslo čtyři – brambory

Proč jsou brambory zdravé - jedna červená brambora obsahuje 66 mikrogramů kyseliny listové, což odpovídá stejnému množství nalezenému v jednom šálku špenátu či brokolice. Brambory jsou nápomocné i při boji s rakovinou a v podstatě je to složka potravy, kterou potřebujete pro své tělo každý den.
Co k tomu dodat, dopřávejte si bramborový salát nejen k štědrovečernímu stolu.


Náš tip – Dejte si jednu vařenou bramboru před hlavním jídlem. Výzkum ukazuje, že tím si pomůžete spálit až o 25% více tuku, než když si ji nedáte. Napomáhá tomu jak kyselina listová, tak škroby obsažené v bramborách.

Nejzdravější potravina číslo pět – losos

Proč je losos zdravý – je velkým zdrojem omega-3 mastných kyselin, které jsou spojeny se sníženým rizikem onemocnění srdce, depresemi, nebo rakovinou. Již jedna porce lososa obsahuje téměř 50 % denní dávky niacinu, který vás může ochránit před Alzheimerovou chorobou a problémy s pamětí i zapomínáním.
Je doporučováno připravovat lososa dušením, čímž si ponechává spousty prospěšných látek.

Náš tip – Kupujte si lososy ulovené z volné přírody, ne ty z chovů na farmách, které obsahují 6 x méně účinných látek.

Nejzdravější potravina číslo šest – vlašské ořechy

Proč jsou vlašské ořechy zdravé - obsahují ze všech ořechů nejvíce omega-3 mastných kyselin, které mohou pomoci snížit hladinu cholesterolu. Omega-3 mastné kyseliny prokazatelně zlepšují náladu, pomáhají v boji s rakovinou a mohou chránit před poškození sluncem.

Náš tip – Mlsejte kvečeru ořechy, obsahují antioxidant melatonin, který reguluje spánek.

Nejzdravější potravina číslo sedm – avokádo

Proč je avokádo zdravé – je bohaté na zdravé tuky, které se dle jedné studie osvědčily ve snižování cholesterolu asi o 22 %. Avokádo obsahuje více než polovinu denní dávky vlákniny a 40% doporučeného denního příjmu kyseliny listové, která je přínosná ke snížení rizika srdečních onemocnění.

Náš tip – Přidáním avokáda do salátu si můžete 3-5x navýšit vstřebávání klíčových živin (např.beta-karotenu), než salátem bez něj.

Nejzdravější potravina číslo osm – česnek

Proč je česnek zdravý – česnek je silný bojovník s nachlazením, chřipkou, zánětem nosohltanu i hrtanu. Zastavuje růst bakterií, včetně E. coli, přičemž allicin, složka přítomná v česneku, působí jako silný protizánětlivý prvek. A rovněž bylo prokázáno, že snižuje hladinu cholesterolu a krevního tlaku.

Náš tip – Drcený čerstvý česnek uvolňuje nejvíce allicinu, jen pozor na to, aby se nerozvařil. Česnek vystavený vysokým teplotám po dobu delší než 10 minut ztrácí důležité živiny.

Nejzdravější potravina číslo devět – špenát

Proč je špenát zdravý – špenát obsahuje lutein a zeaxantin, dva zesilující antioxidanty důležité pro zdravé oči. Nedávný výzkum zjistil, že mezi ovocem a zeleninou patří v boji proti rakovině špenát k těm nejúčinnějším.

Náš tip – Špenát je zdravý a lze jej použít doslova do čehokoliv. Zkuste umixovat 1 šálek špenátu, 1 šálek nastrouhané mrkve, 1 banán, 1 šálek jablečného džusu a led. A máte super zdravý koktejl. Mňam!

Nejzdravější potravina číslo deset – fazole

Proč jsou fazole zdravé – jezte 4x týdně porci luštěnin (fazole, hrách, čočku) a omezíte značně (o 22%) riziko nejen srdečních onemocnění, ale také vzniku karcinomu prsu.

Náš tip - Čím tmavší fazole jsou, tím více antioxidantů obsahují. Studie dokazují, že tmavé bobové slupky obsahují 40 x větší množství antioxidantů, než světlé bílé.

Těchto 10 nejzdravějších potravin planety jsou osvědčení bojovníci pro vaše zdraví. Zařaďte je co nejvíce do svého jídelníčku a budete na nejlepší cestě k super-zdravému tělu.