23ZOBRAZENÍ

Padělky jsou fenoménem naší doby. Ať už se jedná o vulgární „fejky“,  nebo vysoce sofistikované padělky, téměř nerozpoznatelné od originálu. Čím dokonalejší, tím také pro spotřebitele nebezpečnější. Kde vzít jistotu, že kupujete originál? Podívejme se na jejich historii. Jak poukázala teoretička módy a autorka několika knih o módě Jana Máchalová, padělaní v „novodobé“ historii má své počátky již od doby, kdy si návrháři začali své výtvory podepisovat. První výraznější snaha o napodobování přivedla Luise Vuittona v 19. století k patentování svého kvalitního zboží. O masovém kopírování lze však hovořit až po druhé světové válce.

Poznámka redaktorů: "fejk" z anglického slova "fake" neboli podvrh!

1.  Od 60. let na trh vstoupilo velké množství nových značek

Ceny byly velmi nízko, nakupovalo se co nejčastěji. Dokonce vznikl termín „móda na víkend“. Doba modernismu byla ve znamení značkové módy. V dalším desetiletí, nesoucím znak postmodernismu ustala honba za značkami, novými kousky, společnost se zradikalizovala a s ní současně i móda.

2.  V 80. letech nastává „dekáda zlomu“

Dochází k smazaní rozdílu mezi uměním a kýčem a opakuje se nákupní horečka 60.let. Zjednodušeně řečeno „ kdo má víc, ten vyhrává“. Značky jsou opět v kurzu, a čím má kdo více, tím lépe. 

3.  Období globalizace od konce 90.let

přináší světovým výrobcům značek nutnost potýkat se s paděláním ve velkém. Jedním z důležitých faktorů je, že se výroba přesouvá do méně rozvinutých zemí. Nicméně, Čína, která je pokládána za šiřitele padělků všeho druhu, zůstává zemí, kde podle novodobých průzkumů volí generace žen mezi 18 – 38 lety cenově dostupné originály. 

4.  Důvěra jako hlavní prvek 

Nejdůležitější je důvěra v prodejce a výchova zákazníka. Respekt lze získat přesvědčivými argumenty, tedy cenou, místem prodeje, kvalitou, materiálem,obalem atd. Současná hospodářská krize se zobrazila například v cenové politice výrobců, neboť dnes je možné získat značkové zboží téměř za nulovou cenu. Byť toto může spotřebitele poněkud zarazit, je neustále třeba mít na mysli, že standart nízkých slev se týká pouze skutečně luxusních značek.

5.  Padělek snižuje sebevědomí

Pravdivá slova! Snaha stát se součástí zdánlivé elity, pomocí „fejku“ odráží naši nedostatečnou kreativitu, ztrátu osobnosti a individuality. Ať už se jedná o špičkový padělek, či nekvalitní „fejk“, výrobci podle nejnovějších studií EU, jej nepovažují za nebezpečný, neboť podporuje povědomí o značce. Krize dnešní doby pro nás nese jednoznačné poselství. Méně prostě znamená více. Cení se kvalitní, poctivé řemeslo a v neposlední řadě šetrnost k životnímu prostředí.

6.  Nechcete padělek?

Věnujte se tedy především detailům. Zip, podšívka, obal, u internetového prodeje pak samozřejmě speciální ochranné značky, kterými je značkový výrobek opatřen. Důležitým faktorem zůstávají slevy. Velké známé značky jen výjimečně poskytují slevy nad 30% a výše zmiňovaný Luis Vuitton například neposkytuje slevy vůbec.