74ZOBRAZENÍ

Cvičíme mimo jiné proto, že chceme být dlouho mladí, krásní a zdraví. Někdy však bývá efekt úplně opačný. Jaké jsou nejčastější sportovní zlozvyky, díky kterým rychleji stárneme? A jak se s nimi vypořádat? 

Málo odpočíváte

Jestli se pořád cítíte jako by vás někdo zmlátil, může být na vině nedostatek odpočinku mezi jednotlivými sportovními výkony. Jen pro zajímavost; u dvacetiletého člověka trvá regenerace svalových vláken zhruba 18 hodin. Po čtyřícítce se tento čas téměř zdvojnásobuje. Netlačte zbytečně na pilu a dopřejte si po každém cvičení dostatek času na odpočinek a regeneraci. Alespoň jeden den v týdnu si nechte „volný“ – tedy bez zvýšené fyzické zátěže.

Cvičíte příliš intenzivně

Intenzivní intervalový tréning typu HIIT je stále populárnější. Aby ne, spálíte při něm obrovské množství kalorií v rekordně krátkém čase. Ale jak se říká, nic se nemá přehánět. Když se soustředíte pouze na cvičení s vysokou intenzitou, zvyšujete riziko poranění svalů, dehydratace a dokonce i poškození ledvin. Po každém intenzivním cvičení by mělo následovat alespoň 48 hodin klidu.

Opomíjíte posilování

Svaly fungují na principu „hop, nebo trop“ – když je nepoužíváte, začnou nekompromisně ubývat. Zejména po pětadvacátem roce nám svaly odcházejí takřka geometrickou řadou. Proto je kromě kardia dobré zaměřit se i na posilovací cvičení – získáte díky němu svaly, které jednak urychlují spalování kalorií a také dodávají postavě patřičnou pevnost.

Zanedbáváte držení těla

Jen máloco vám přidá víc let než ohnutá záda. Nemluvě o bolestivých zdravotních problémech, které jsou s nimi spojeny. Co s tím? U počítače, nad knížkou, nebo i nad obyčejným mobilem se často nenápadně hrbíme. Zařaďte proto do vašeho cvičebního plánu posilování břišních a zádových svalů. Civilizačním onemocněním zad prý nejlépe pomáhá předcházet veslování. Nevěříte? Vyzkoušejte. 

Neposilujete pánevní dno

Při posilování  břicha se většinou zaměřujeme na šikmé břišní svaly a svaly a „sixpack“, které na první pohled tvoří ploché vysportované bříško. Méně už se myslí na „neviditelné“ pánevní dno. Což je chyba, neboť je to často právě zanedbané pánevní dno, které má na svědomí povolené a vypouklé břicho stejně jako inkontinenci. Ochabování pánevního dna pomáhají předcházet Kegelovy cviky.

Jdete bez varování z 0 na 100

Přiběhnout do fitka na poslední chvíli a hned chtít čertovi utrhnout ocas není nejlepší strategie. Fyziologické a chemické změny, které v těle při cvičení normálně probíhají, jsou umocněny, když úplně zkraje nasadíte ostré tempo. Do krevního řečiště se uvolňují látky, které se podílejí na vzniku zánětů, a regenerace po uspěchaném posilování je náročnější. Takže, než ze sebe příště vydáte to nejlepší, dopřejte tělu předtím alespoň deset rozehřívacích minut.

Šetříte na sportovních botách

Jedna věc je koupit si ve výprodejích zlevněnou kabelku, ale šetřit na sportovních botách se opravdu nevyplácí. Že by vám měly dobře sedět, asi není třeba zdůrazňovat, ale také se ujistěte, že jsou skutečně určené na sport, na jaký je budete nosit. Když výrobci tvrdí, že v ergonomii tenisek a běžeckých bot je velký rozdíl, není to jen reklamní tah. Běžecké boty jsou navrženy tak, aby vás tlačily dopředu, naproti tomu tenisky by měly poskytovat noze stejnou oporu z obou stran.

Jaký zlozvyk je ten váš?