67ZOBRAZENÍ

Nezaměstnanost v Čechách je poměrně vysoká, ale ucházíme-li se o dobré místo, všeobecně platí přímá úměra, takže čím zajímavější místo, tím větší je o něj boj. Chceme-li tedy uspět v klání o naši vysněnou pracovní pozici, nesmíme podcenit žádný detail.

O tom, na co si dát pozor a co všechno HR zaměstnanci a náboráři sledují, hovoří už náš článek Jak nejlépe zapůsobit na pracovním pohovoru v rubrice Práce a podnikání. Dnes se zaměříme na to, jak důležitý je první dojem a na co musíme dbát při výběru oblečení a stylingu, aby výsledný dojem byl co nejlepší.

Při výběru outfitu na pracovní pohovor musíme přemýšlet, jako kdybychom už byli zaměstnanci firmy, u které se o místo ucházíme. Jakým způsobem se prezentuje firma jako značka? Je to mladá, dynamická společnost? Nebo jde spíš o firmu vycházející z konzervativních základů a zakládající si na solidnosti? Jak se oblékají její zaměstnanci?

Filozofie firmy je důležitá, neboť každý HR manager se na vás bude dívat tímto filtrem firemní filozofie, kterou má daná společnost nastavenou. Každý hledá zaměstnance, který dobře zapadne do existující firemní struktury. Je třeba si uvědomit, že tím, že se stáváte zaměstnancem nějaké společnosti, stáváte se i jejím reprezentantem a šiřitelem její firemní kultury. Proto je nutné, aby bylo už na pracovním pohovoru jasné, že vy kritériím firemní kultury vyhovujete, že vhodně doplníte stávající kolektiv a budete firmu dobře reprezentovat. Špatně pochopená image firmy znamená špatně zvolenou vlastní image a tím i ztrátu nadějí na získání pozice, o kterou se ucházíte.

Formální oblečení:
Formální a neformální oblečení není nejspíš pro nikoho žádnou novinkou. Formální outfit volíme, ucházíme-li se o místo v tradičních institucích typu banka, pojišťovna, auditorská nebo právní firma atd. Rovněž ho volíme, ucházíme-li se o vyšší manažerskou pozici v jakékoli společnosti bez ohledu na obor, neboť formální oblečení je v podstatě běžným pracovním oblečením manažera.

Základem formálního oblečení je klasický kostým, tzn. klasické sako a kalhoty nebo sukně plus bílá halenka. Další zajímavou variantou je sako, halenka nebo svetřík a sukně s decentním vzorem nebo pouzdrové šaty (viz obrázky v galerii). Barevnost formálních outfitů volíme černou, tmavě modrou, vhodná je i šedá nebo béžová. Základní pravidlo ale zní, že outfit musí být decentní a uměřený. Zároveň ze sebe nesmíme udělat šedou myšku – šedá myška se na manažerku nehodí.

Velkou pozornost je třeba věnovat detailům:
• Volíme kvalitní koženou obuv zásadně s uzavřenou špičkou na přiměřeném podpatku (tzn. ani příliš vysokém ani příliš nízkém)
• Se šperky spíše šetříme. Stačí náušnice a kvalitní hodinky případně jemný náhrdelník. Náušnice volíme menší, spíše konzervativní, ale zajímavé, hodinky mohou být výraznější.
• Kabelka je významnou součástí outfitu, měla by být kvalitní, nemusí být ale provokativně luxusní. Nikdy nevíte, na koho při pohovoru narazíte, může s vámi pohovor dělat žena, ve které taková kabelka může vyvolat negativní emoce vůči vám.
• Sukně nesmí být příliš krátká. Momentálně nejoblíbenější délka ke kolenům je velmi elegantní a zároveň vypovídá o vysokém vkusu nositelky.
• Sako by mělo perfektně sedět. Ušmudlané a pomačkané sako je ostudou nositele a rozhodně vám v získání dobrého místa nepomůže.

Neformální oblečení:
Neformální oblečení volíme ve všech ostatních případech. Může se zdát, že oblékneme-li se formálně i v případě, že se ucházíme o jiné místo, než u konzervativního zaměstnavatele, nemůžeme šlápnout vedle. I zde však platí, že je třeba nejdříve dobře popřemýšlet o filozofii firmy. Ucházíte-li se o práci například v mladé firmě, která si zakládá na neformálnosti, ve formálním oblečení jste od začátku odsouzena k neúspěchu. I zde platí, že musí být od začátku jasné, že dobře zapadnete do kolektivu firmy.

Součástí neformálního outfitu mohou být i kvalitní džíny, jsou-li doplněné bílou košilovou halenkou a sakem. Sako může být méně klasické, vhodné je například klubové. V tomto případě není takový tlak na klasickou a decentní barevnost, sako může být i barevné. I zde však platí, že oblečení musí být vybráno s vkusem, a nesmí být provokativní. Nikdy nevíte, na koho na pohovoru narazíte, možná s vámi bude komunikovat přítelkyně vašeho budoucího šéfa, která má samozřejmě měřítka posunutá, takže pokud vsadíte na sexy vzhled a provokativnost, budete odepsaná v momentě, kdy vstoupíte do místnosti.

Čeho se rozhodně vyvarujte:
• Potrhané džíny
• Příliš odhalené kůže – krátká trička nad pupík, velké dekolty, příliš krátké sukně, halenka s ramínky, holé ruce.
• Vykukující podvazky
• Vykukující prádlo
• Sešlapané a špinavé boty
• Zanedbané a neudržované nehty
Mastné vlasy a nepořádný účes

To vše svědčí o špatném vkusu nebo o nepořádnosti a to nejsou vyhledávané vlastnosti budoucích zaměstnanců. Nevýhodou je i pearcing nebo výrazné (například barevné) tetování. Zaměstnavatelé všeobecně dávají přednost takovým uchazečům, kteří nepůsobí kontroverzně, neboť každý hledá takového člověka, s kterým v budoucnu nebudou problémy. Výjimku tvoří uchazeči o povolání, kde je třeba kreativita, například grafici. V takovém případě by na vás vaše kreativita měla být vidět.

Pracovní pohovor je vždy důležitou zkouškou pro každého. Každý neúspěšný pohovor nás vždy trošku demotivuje a snižuje naši sebedůvěru. Proto je dobrá příprava tak důležitá. Zvolení správného outfitu je nejjednodušší částí, protože to jsou všechno věci, které si můžeme koupit. Ostatní už záleží na tom, co v sobě máme, co umíme a jak umíme zaujmout. O umění zaujmout si povíme zase až někdy příště.